TRABZON İLİ 2019 YILI 112 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ VERİLERİMİZ (GEREKSİZ YERE MEŞGUL ETMEYİNİZ)
10 Ocak 2020


2019 Yılı içinde toplam 80.538 hastaya ambulans ile acil sağlık hizmeti verilmiştir. İl nüfusumuzun 806.000 olduğu düşünüldüğünde nüfusun % 10’ una tekabul ettiği görülmektedir.
Her gün acil sağlık hizmetine ihtiyaç duyan vatandaşlarımız için; günlük ortalama ambulans görevlendirme sayısı 221 dir.
2019 yılında 112 Komuta Kontrol Merkezine toplam 472.598 çağrı ulaşmıştır. Vatandaşlarımız tarafından yapılan günlük ortalama çağrı adedi 1.295 adettir. 

112 Komuta Kontrol Merkezine gelen en çok vaka ihbarları; hayatı tehdit eden kalp solunum yolu ve nörolojik hastalıklara bağlı medikal acil durumlar (Göğüs ağrısı,  Kalp krizi, Solunum Yetmezliği, Felç vb hastalıklar, toplam 68.532 vaka) ve travma vakalarıdır. Travma vakalarından trafik kazaları için ambulans görevlendirmeleri (3.891 vaka), yüksekten düşmeler ve yaralanmalar gibi diğer kaza ve yaralanmalar (5.129 vaka) için ambulans talepleri vatandaşlarımız tarafından iletilmektedir.
 
Acil sağlık ihtiyacı bulunan hastalarımıza en hızlı şekilde sağlık yardımını ulaştırabilmek için; ilimiz geneline yayılmış 40 adet 112 istasyonunda görevli ekipler ve ambulanslar, motosiklet ambulans da dahil tüm imkanlar kullanılmaktadır. 
 
Karadan ulaşım yanı sıra; ilimizde konuşlanan Helikopter Ambulans da kullanılmakta olup; 2019 yılında toplam 255 hastanın hastanelerimize nakli gerçekleştirilmiştir.

112 Komuta Kontrol Merkezine ulaşan çağrıların içinde acil hastalar için yapılan görüşmeler bulunabildiği gibi hasta ve yakınlarının tekrarlayan aramaları, vaka ile ilgili hastaneler tarafından ve 112 ambulans ekipleri tarafından verilen bilgiler için yapılan görüşmeler de bulunmaktadır. 
Ancak ambulans görevlendirmesi yapılmasına rağmen vatandaşlarımız tarafından yapılan çağrılar veya ambulans gerektirmeyen durumlarda 112 çağrı merkezinin aranması benzeri durumlar gereksiz çağrılar olarak nitelendirilmekte olup önemli bir paya ve meşguliyete yol açmaktadır. Gereksiz çağrılar 112 çağrı merkezini aramak isteyen ve gerçek acil sağlık ihtiyacı bulunan hastaları bekletmekte veya engellemektedir. 472.598 çağrıdan 80.538 adedinin ambulans görevlendirmesi yapılan vakaya dönüşmüş olması; gereksiz çağrılara dair yoğunluğu göstermektedir. 
 
Minik 112 ve okul eğitimleri başta olmak üzere, alışveriş merkezleri, toplu taşıma durakları, standlar ve benzeri yöntemler yoluyla yapılan bilgilendirme faaliyetleri ile bu tür istenmeyen çağrılarda düşüş sağlanması hedeflenmektedir.
 
Asılsız ihbar olarak nitelendirilen suistimal, art niyet veya şaka olacağı düşüncesiyle yapılan ambulans talebi sonrasında ambulansın olay yerine ulaşması fakat asılsız olduğunun belirlendiği ihbarların sayısı ise 2019 yılı için 67 adettir. Bu tür ihbarlarda kabahatler kanunu kapsamında resmi mercilere bildirim yapılabilmekte ve maddi ceza ile cezalandırılabilmektedir. 2019 yılında kasti olarak bu yönde hareket eden 2 şahıs için adli işlem başlatılmıştır.
 
112 Komuta Kontrol Merkezinin acil sağlık ihtiyacı haricindeki hallerde aranması; hizmete gerçekten ihtiyaç duyacak vatandaşlarımızın bu merkeze ulaşmalarını geciktirmektedir. Merkeze saatte ortalama 60 acil çağrının alındığı düşünüldüğünde her bir gereksiz arama bir diğer insanımızın 112 ye ulaşamamasına, sağlık sorununu iletememesine ve bir hastaya geç kalınmasına yol açabilmektedir. Günümüzde; acil sağlık hizmetini, sağlık çalışanları ve tıbbi ekipmanları ile en erken sürede hastanın bulunduğu noktaya ulaştırmak hedefiyle görev yapılmaktadır. Vatandaşlarımızın 112 çağrı hattını gereksiz aramalardan kaçınmaları; hattın ucundaki bir başka insana yapılabilecek en değerli katkılardan biri olacaktır. 
Halkımıza saygıyla duyurulur.

  • 1 (1).jpeg
  • 1 (10).jpeg
  • 1 (11).jpeg
  • 1 (12).jpeg
  • 1 (13).jpeg
  • 1 (14).jpeg
  • 1 (8).jpeg
  • 1 (9).jpeg